fredag 19 februari 2016

Gravid vecka 17


Hoppar in i graviditets vecka 17 idag! Enligt appen är bebis nu ca. 16 cm långt och väger ca. 90 g i början av denna vecka. Ögonfransar och ögonbryn har vuxit, bebisen får mer och mer hår på huvudet och alla fingrar och tår har fått små naglar. Underhudsfett lagras, vilket håller bebis varm och ger energi. Hen kan uppfatta och reagera på ljud utifrån.

Längtar efter bebisen mer och mer nu när magen faktist börjar puta ut och har en form *hjärtögon*.
Som jag har nämnt i tidigare inlägg har jag haft "natt illamående" och idag har ja faktist mått riktit bajs igen, sjukt här och där och växtvärkar i magen. Det sägs ju att i domhär grav. veckorna brukar man må bra, men mitt illamående tycks ju ha kommit nu först, nå.."tar e som en kar" fö som Carro också har nämt, vi e ju människo-odlare.

Mina cravings just nu tycks vara melon, oboy och croisanter med nutella i. mmm gött! Det började ju med potatis haha? sen hade jag en Mc Donald's period och sen gick det över till salmiak, va nyttigt, ja javet, men jag äter ju faktist 2 kg frukt om dagen om inte mer, hehe.. Och så har jag fått en sån här preggo grej att jag är ritkigt emot kyckling och ostbågar, vilket annars har varit mitt favorit chips hela livet, men ja kan nog varken se eller lukta på dom nu haha.

Nu har jag ju fått för mig att jag vill ha ljusare hår, sådär askbrunt, men har förstått att man int ska bleka håret under graviditet eftersom att det är känsligare och kan gå av, så de e ju inte så skoj, får väll nöja mig med att färga bort utväxten bara och vänta med blekningen tills jag har "återhämtat mig". Någon som har erfarenhet av hårfärgning under graviditet så att jag inte går och tappar håret av mig? 

Har hållit kik på vauvakulma.fi efter en bra barnvagn en längre tid och idag mötte jag kärleken.. eller vagnen alltså. Den var på rabatt just nu och jag blev ju kär i den på en gång så jaa, ja klickade hem den! ja mena vaför int, den va ju på erbjudande nu just. Så om ca.3 veckor knackar väll vagnen på vår dörr, jipii!

Vi har blivit med bostad! Minns ni när jag nämnde att vi skulle å se på en lägenhet? vi har varit och tittat och just nu håller dom på och renoverar och sista Mars är den vår! En större 2:a i ett radhus, riktigt mysigt och lungt ställe, själva planeringen i lägenheten var super för att sovrummet var dubbelt så stort än vad vi har nu, så vi får rum med en baby hörna, och så klart fanns det en stoor "walk in closet" hehe.. Så vi är nöjda och glada. Så i April blir det en resa till IKEA för spjällsäng och en massa annat smått o gott!


4 kommentarer:

  1. Vart någonstans flyttar ni?

    SvaraRadera
  2. Hej! Hitta in hit av en slump, men jag är några veckor efter dej i min graviditet bara, och funderar klicka hem samma vagn så småningom (tänkte dock vänta ett tag ännu). Tänkte bara fråga om du hört/läst recensioner om vagnen innan du köpte den? Hittar knappt något. Om du orkar får du gärna skirva lite mer om vagnen och hur den värkar då den anlänt :)

    SvaraRadera
  3. Hej! Va kul att du hitta hit :) jag har läst recensioner om vagnen på vauvakulma.fi och har bara hört bra, och alla tycks a varit riktigt nöjda :) Vi har inte fått hem vår vagn ennu, men jag kan slänga in ett inlägg om vagnen sen. Min syster har en vagn av samma märke och hon har också varit riktigt nöjd, och jag själv tycker om märket :) här har hon skrivit lite om vagnen! http://janicaida.blogspot.fi/2015/04/barnvagn.html?m=0

    SvaraRadera